lunes, 27 de diciembre de 2010

El Judezmo es etika




Publicado en Sefaradi Muestro


El Judezmo es ensima de todo el siyimyento de un solo D.io por la famiya de Yaakov;
mas ensima, es dende syemre, dende la tradisyon de la dita famiya, una manera de ser etika de ke el D.io lo kere.

El mythos del Arbole de la Syensya del Byen i del Mal es ekstraordinaryamente enteligente: el Byen y el Mal estan ensima del ombre, el no puede desidir lo ke es bueno o malo, si lo isiera, "seriyash komo dyozes", i kuando lo tento, kada vez fue un dezastro. Es el D.io ken mete la Ley morala, no el onbre, tan orgulyozo! Este es el monoteyismo etiko!

En Oseas, se topa un teksto ke es komo un Dekalogo eskematiko, puedeser primitivo, ke representa lo ke ya se sentiya malo en el syeglo 8 AC :

“No ay ni vedra (emet)
ni afeksyon (hesed)
ni konosensya del D.io en esta tyerra
Perjuran
myenten
matan
roban
adulteran
vyolentan
sangre i mas sangre” (4, 1-2)

Syempre el Judezmo fue etiko.

Ay un otra koza ke dishir. La Filosofiya sige un metodo rasyonal, ma la rason no es la unika manera de konoser. Tambyen konosemos por entuisyon, esta forma de pensamyento no rasyonala, no graduala, kuando amamos (o kuando odyamos), kuando sentimos la veltad estetika ke no se puede eksplikar...

La etika se konose munchas vezes por entuisyon: savemos, sin ke seya menester eksplikarlo, lo ke esta byen i lo ke esta mal.

Ma la rason i la entuisyon son dos formas de konoser ke se komplementan la una a la otra! La filosofiya i le etika Judiya son komplementaryas asina!

No hay comentarios:

Publicar un comentario